Generalvejkommissionen var en kommission, der blev nedsat ved kongelig resolution af 2. november 1778 for at forestå den administrative udbygning og udbedring af det danske vejvæsen. Kommissionen var nært knyttet til Rentekammeret, hvis 1. deputerede Christian Ditlev Reventlow fra 1784 også havde sæde i Generalvejkommissionen.

Reventlow udarbejdede i 1793 en almindelig vejforordning, som alt vejarbejde i Danmark beroede på frem til 1867. Under Generalvejkommissionen udførtes bl.a. vejstrækninger mellem Roskilde og Korsør samt Køgelandevejen. Kommissionen blev ophævet i 1808, og dens opgaver lagt ind under Rentekammeret indtil 1848, hvor de blev overført til Indenrigsministeriet.

Baggrunden var, at centralmagten ønskede at binde landsdelene sammen med gode veje efter en overordnet plan for at forbedre samfærdslen mellem købstæderne og udjævne de mange prisforskelle på fødevarer. Samtidig var man nervøse for at gøre landet landet så åbent, at det blev vanskeligt at forsvare militært. Denne dobbelthed prægede holdningerne til de store vejes og fæstningernes anlæggelse helt frem til midten af 1700-tallet, hvor man tog fat på de sjællandske veje under fransk indflydelse, senere vejene i Hertugdømmerne og efter Reventlows forordning af 1793 de øvrige veje i kongeriget.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig