OY-AAO på DFM i Billund

.

Falcks Flyvetjeneste, ambulanceflyvetjeneste og sygetransport oprettet af Falcks Redningskorps i 1947 og nedlagt i 1969. Allerede fra 1937 havde Falck høstet erfaringer med ambulanceflyvning, idet man frem til 2. Verdenskrig samarbejdede med Det Danske Luftfartsselskab (DDL), men det var først efter krigen, at en tjeneste med egne fly blev etableret. Det skete med anskaffelsen af en de Havilland D.H.89 Dragon Rapide og en KZ VII Lærke.

Falcks Flyvetjeneste opererede fra midten af 1950'erne for Dansk-Europæisk Turist Assistance (DETA), et samarbejde mellem Falcks Redningskorps, FDM og KDAK, hvis abonnement omfattede hjemtransport fra udlandet ved uheld eller sygdom. I 1960'erne fortsatte denne type flyvninger under Europæisk Rejse Abonnement (ERA). Konkurrenten Zone-Redningskorpset blev i 1963 indlemmet i Falck.

For at tjenesten økonomisk kunne løbe rundt, supplerede Falcks Flyvetjeneste sideløbende sine aktiviteter med fragtflyvning, ligesom tjenesten påbegyndte indenrigsruteflyvning mellem Beldringe Flyveplads i Odense og Københavns Lufthavn Kastrup i 1958.

Udvidet dækning i den offentlige sygesikring betød, at abonnementsordninger for hjemtransport ikke længere kunne sælges, og i 1969 nedlagdes Falcks Flyvetjeneste. Tjenestens ruteflyvning blev overtaget af Maersk Air.

I 1974 oprettede Falck på ny en ambulanceflyvetjeneste under navnet Falck Air.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig