Endurance, navnet på tre berømte polarskibe. Det første tilhørte den britiske polarforsker Ernest Shackleton. Dette skib var en barkentine og blev med navnet Polaris søsat i december 1912 fra det norske Framnæs Værft i Sandefjord på bestilling af den belgiske polarforsker Adrien de Gerlache. Skibet var i modsætning til Fridtjof Nansens berømte skib Fram ikke fladbundet og derfor mindre velegnet til sejlads i svær pakis. Da Gerlache opgav købet, blev skibet i stedet erhvervet af Shackleton, som omdøbte det til Endurance. Navnet skyldtes familien Shackletons motto ”Fortitudine vincimus” ('By endurance we conquer'). Det afsejlede fra England mod Antarktis i august 1914 og ankom et par måneder senere til Weddellhavet, hvor det i flere måneder sad fast i pakisen og til sidst, i november 1915, blev skruet ned. Besætningen på 28 mand reddede sig under dramatiske forhold i skibets redningsbåde frem til Elephant Island (ø i gruppen South Shetland Islands), hvor de overvintrede. De blev herfra undsat i god behold i august 1916. Skibets dimensioner var følgende: 350 brt., længde 44 m, 350 hk motor, fart 10 knob.

Til varetagelse af besejlingen af Falklandsøerne og inspektion af de andre britiske besiddelser i Sydatlanten og Antarktis chartrede Royal Navy i 1967 det danske polarskib Anita Dan. Dette skib blev i maj 1956 leveret fra det tyske Grogerwerft til rederiet Lauritzen. Briterne omdøbte det til HMS Endurance (A 171) og besluttede sig nogle måneder senere for at købe skibet, der derefter blev ombygget hos Harland & Wolff i Belfast. I 1981 besluttede den britiske regering af sparehensyn, at Endurance definitivt skulle udgå af flåden den 15.4.1982 og ikke erstattes. Denne nyhed blev af den argentinske regering fejlagtigt opfattet som et svaghedstegn og bevis på, at Storbritannien ikke længere tillagde Falkland Islands samme militære betydning, og blev en stærkt medvirkende årsag til, at Argentina i foråret 1982 gennemførte en mislykket annektering af Falklandsøerne og South Georgia. Endurance var i forbindelsen med krigshandlingerne med til at tilbagereobre South Georgia og fortsatte i de kommende år med at løse sine opgaver i Sydatlanten, men fik efterhånden øgenavnet HMS Encumbrance (byrden) på grund af sine mange mekaniske problemer. I 1989 blev skibet svært beskadiget ved et sammenstød med et isbjerg. Trods reparation i hjemlandet erkendtes det, at skibet ikke længere var solidt nok til issejlads, hvorfor det i 1991 i stedet blev udfaset. Dets dimensioner: 3.600 brt., længde 93 m, B&W motor med topfart 14½ knob, besætning 119 mand, bevæbnet med to 20 mm maskingeværer, to Wasp-helikoptere.

Dets afløser blev den norskbyggede isbryder Polar Circle, som blev søsat i 1990. Den blev i første omgang i november 1991 chartret for otte måneder af Royal Navy og omdøbt til HMS Endurance (A 171) med en besætning på 126 mand og udstyret med to Lynx-helikoptere. Flåden valgte i oktober året efter at købe skibet, som i 1997 og 2002 besøgte Buenos Aires. I 2005 blev skibet udvalgt til at være skib for dronning Elizabeth 2. i forbindelse med den internationale flåderevy i anledning af 200-året for Slaget ved Trafalgar. I januar 2006 var skibet udsat for rorskade og måtte have assistance af et argentinsk flådeskib, som et par måneder senere slæbte det til en argentinsk flådebase. I december 2008 blev skibet atter udsat for at alvorligt havari og måtte slæbes til en chilensk havn af en lokal slæbebåd. Senere blev skibet i foråret 2009 anbragt på dækket af specialfartøjet MV Target og sejlet til Portsmouth, hvor en undersøgelse fastslog, at skadernes omfang beløb sig til ca. 30 mio. £. Det er derfor højst tvivlsomt, at skibet atter kommer i brug. Endurance var i 2007 ”hovedperson” i den faktuelle tv-serie ”Ice Patrol”. Skibets dimensioner: 6.100 brt., længde 91 m, to Bergen-motorer med 8.150 hk., fart 12 knob, bevæbning to 7,62 Mk. 44 maskingeværer. Skibets tre både har alle navne, der relaterer til Ernest Shackleton: James Caird og Dudley Docker (to af redningsbådene på Endurance i 1916) samt Nimrod (Shackletons skib på hans Antarktis-ekspedition i 1907).

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig