Ejderkanalen s østende ved Holtenau, markeret med to stenmonumenter. Skibene tv. sejler i selve kanalen; i baggrunden ses Kielerfjorden. Den store bygning er det kgl. toldpakhus, som blev bygget samtidig med kanalen; det står endnu. Stik fra 1780'erne af Andreas Flindt (1767-1829) efter tegning af Jes Bundsen (1766-1829).

.

Ejderkanalen, skibsfartskanal mellem den sejlbare del af Ejderen (Voorde) og Kielerfjorden (Holtenau), åbnet i 1784. Kanalen var et for sin tid imponerende og avanceret stykke ingeniørarbejde, der sparede mindre skibe den farefulde færd rundt om Skagen.

Den egentlige gravede kanal havde en længde på 33,9 km, en bredde i bunden på 15,7 m og en dybde på 3,1 m. Skibene blev ved passage af kanalens seks sluser løftet op til en højde af 8,6 m.

Omkostningerne ved byggeriet blev meget store, 2,3 mio. rigsdaler, og svarede til 57% af statens samlede skatte- og afgiftsindtægter i 1784. Ejderkanalen var i brug indtil 1896, da Kielerkanalen mellem Brunsbüttel og Holtenau blev åbnet. Se også kanal.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig