Dungeons and Dragons er et fantasi- og rollespil med middelalderlige og fantastiske motiver, som siden 1980'erne har fået en stor udbredelse. Spillet kan spilles som et brætspil, hvor deltagerne sidder omkring et bord. Spillet tager udgangspunkt i en eventyrverden, som skabes af den såkaldte Dungeon Master (DM), og som en gruppe af spillere sammen udforsker og spiller indenfor.

Faktaboks

Også kendt som

DnD, D&D

Et enkelt spil kan vare op til flere dage, endda måneder og år. Antallet af spillere kan variere fra tre til otte eller flere. Udfordringen er, at spiltiden er forholdsvis lang og DM'en skal kunne holde styr på de enkelte spillere i forhold til udviklingen af historien i spillet. Spillet foregår indenfor klare rammesætninger, men med en åben slutning.

Dungeon Master (DM)

Dungeon Masteren fungerer som både historieskaber, -fortæller og dommer. Vedkommende udarbejder den fantasiverden, som spilleren skal agere indenfor. Her kan DM'en tage udgangspunkt i de officielle Wizards of the Coast Adventure moduler eller skabe sine helt egne verdener. DM'en skal præsentere verdenen for spillerne, og forklare udfordringerne og mulighederne for udforskning af det område, som spillerne befinder sig i.

Spillet

Mens der i spillet bruges terninger og miniaturefigurer, så er det hovedsagligt spillernes fantasi og forestillingskraft, der skaber selve spilverdenen. Spillerne skal kunne fordybe sig i spillet, sådan som det opbygges og fortælles af DM'en. Arbejdet med ens spillerkarakter kan også blive grundlaget for yderligere engagement i rollespil eller cosplay i andre sammenhænge.

Skabelsen af en spillerkarakter

Skabelsen af en spillerkarakter foregår i følgende trin:

  1. Valg af race, f.eks. dværg, elver, halfling eller menneske. Alt efter hvilken udgave af Dungeons and Dragons der spilles, kan der være flere og mere specifikke racer at vælge imellem. Hver race har sine overordnede karaktertræk, som automatisk bliver en del af spillerens karakter. En dværg kan således være mere hårdfør, mens en elver har mere karisma.
  2. Valg af klasse. Klassen afgør karakterens profession og dermed specifikke egenskaber, færdigheder, samt de strategier, som karakteren vil benytte i forbindelse med givne udfordringer.
  3. Færdighedspoint. Når race og klasse er valgt, skal der findes pointtal for færdighederne. Færdighederne er: styrke, behændighed, udholdenhed, intelligens, visdom og karisma. Pointtallene findes gennem terningekast.

Herefter skal den enkelte spiller beskrive deres karakter. Karakteren skal navngives, dens udseende, baggrund og opvækst beskrives, personlighed og adfærd skal uddybes. Spilleren skal vælge rustning, våben og andet udstyr, som karakteren skal drage på eventyr med.

Til slut præsenteres karakteren for DM'en, som indarbejder karakteren i vedkommendes eventyr.

Gameplay – selve spillet

Gameplayet består grundlæggende af tre trin.

Trin 1 er beskrivelsen af det område, som gruppen af spillerne befinder sig i. DM'en skal beskrive landskabet, udfordringerne, eventuelle monstre og andre karakterer, som non-player characters (NPC). Det vil sige, karakterer, som ikke spilles af spillerne, men som kan give vigtige informationer eller opstille udfordringer til spillergruppen. NPC'erne bliver spillet af DM'en, som også læser deres eventuelle dialoger op.

Ud fra beskrivelsen vælger spillerne deres karakters handlinger. Den enkelte spiller i gruppen fremlægger sin karakters handling og DM'en lytter til samtlige spillere. Gruppen kan vælge, at én spiller taler på gruppens vegne.

I trin 2 beslutter DM'en, hvordan de ønskede handlinger påvirker fortællingen, samt hvordan disse handlinger gennemføres.

I trin 3 beskriver DM'en resultatet af handlingerne. Resultatet afgøres ofte gennem terningekast. Resultatet af disse terningekast bestemmer, om en spillers karakter kan dræbe det beskrevne monster eller klatre over en given mur. Når alle handlingerne er gennemført, står spillerne med en ny situation, som medfører en ny forklarings- og fortællerunde af DM'en.

Dungeons and Dragons udvikling

Spillet blev udviklet i 1974 af Gary Gygax og Dave Arneson. Gennem tiden har det oprindelige spil udviklet sig til en mere struktureret og regeltung udgave (Advanced Dungeons and Dragons, i 2014 udgivet i 5. udgave) samt en lettere basisudgave (Basic Set, 3. og nyeste udgave fra 1983).

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig