Donauskolen

Donauskolen, Donaustilen, kunsthistorisk begreb, udviklet af den tyske kunsthistoriker Hermann Voss med værket Der Ursprung des Donaustils fra 1907.

Stilen kulminerede ifølge Donauskolefortalerne omkring 1500-20 hos en række malere i Sydtyskland og Østrig i byerne langs Donau: Albrecht Altdorfer i Regensburg, Wolfgang Huber i Passau og Lucas Cranach i Wien.

Begrebet blev således brugt som forklaringsmodel på landskabets opståen som selvstændigt billedelement, hvor naturen blev skildret med en hidtil uset kraft og indfølende patos. Det anvendtes også som forklaring på den usædvanlig stærke naturfølelse hos de respektive kunstnere, som man betragtede som et forstadium til præromantikkens Sturm und Drang.

I dag hælder man til den teori, at der i perioden omkring 1500 var tale om en humanistisk/teologisk højkultur i området, centreret om klostrene og universiteterne i Wien og Ingolstadt ved Donau. Under denne højkultur blomstrede den kristne neoplatoniske mystik og den gryende humanistiske interesse for kosmografi og naturvidenskab.

Dette afspejledes i værker af Donauskolens kunstnere, der modtog bestillinger fra disse humanistiske og gejstlige centre i området.

Se også tysk billedkunst.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig