Dassault Rafale

Atlanterhavet 19.7.2008: Fransk Rafale M/F2 lander på hangarskibet USS Theodore Roosevelt (CVN 71).

.
Licens: Brukerspesifisert

Artikelstart

Dassault Rafale, (af fr. rafale 'kastevind, skudsalve'), fransk tomotoret kampfly der fløj første gang i 1986. Frankrig skulle sammen med Italien, Spanien, Storbritannien og Vesttyskland udvikle et kampfly, men pga. uenighed gik Frankrig enegang og udviklede Rafale, mens de andre udviklede Eurofighter.

Prototypen ACX (l'Avion de Combat eXpérimental) fløj første gang 4.7.1986 med amerikanske General Electric TF404-motorer; flyet fløj mach 1,3 i 10.972 m.

I 1987 begyndte Dassault Aviation at udvikle ACX til kampflyet ACE (d'Avion de Combat Européen) og tilbød det til Belgien, Danmark, Holland og Norge som afløsning for disse landes F-16-fly i 1990'erne. Landene valgte i stedet for at modernisere deres F-16-flåder.

Den franske Marine Nationale var interesseret i et jagerfly til afløsning af de amerikanskbyggede Vought F-8E Crusader på de franske hangarskibe. Rafale-projektet tog derfor en drejning mod maritim luft til luft-kamp, og da ingen internationale partnere var interesseret i Rafale, kunne Frankrig omkonfigurere projektet uden problemer. I 1989 havde SNECMA udviklet M88-motoren til Rafale, og i 1993 udførte en Rafale 31 starter og landinger på hangarskibet Foch.

Rafale er bygget i tre udgaver:

Rafale B (Biplace), tosædet træningsfly og jagerbomber til Armée d l'Air (Frankrigs luftvåben).

Rafale C (Chasseur), etsædet jagerfly og jagerbomber til Armée d l'Air.

Rafale M (Marine), etsædet hangarskibsfly til Aéronavale (den franske flådes flyvetjeneste) på hangarskibet Charles de Gaulle.

Rafale findes i tre standarder, F1, F2 og F3 (France 1, 2 og 3). F1 er et decideret jagerfly og afløste Crusader. F2 kan angribe jordmål med laserstyrede bomber, og kan medbringe SCALP-krydsermissiler. F2 afløser Dassault-Breguet Super Étendard, SEPECAT Jaguar og Dassault Mirage F1. F3 kan aflevere kernevåben og skal afløse Mirage 2000N.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig