Danmarks Mediemuseum

Artikelstart

Danmarks Mediemuseum blev etableret i 1981 som Danmarks Grafiske Museum. I 1990 overtog museet Dansk Pressemuseum, som blev flyttet til Odense. Dette skete, mens det endnu var muligt at indsamle genstande, produkter, fotos, arkivalier m.m., der kunne dokumentere de gamle grafiske fag og pressehistorie i Danmark – i princippet fra den først trykte bog i 1482 til dagen i dag.

I 1984 åbnede den første udstilling i det endnu ikke færdigrestaurerede Brandts Klædefabrik i Odense. Fra starten var der tale om et ”levende” museum, takket være frivillige fagfolk fra den grafiske branche. Senere blev nye udstillinger tilføjet, aktiviteter for børn og unge bl.a. et tv-værksted. I 2012 åbnede Mediemuseet sin nye, omfattende basisudstilling på 3. sal i Brandts Klædefabrik: Mediernes Magt – Magtens Medier.

Museets samlinger rummer bl.a. en bogtrykafdeling med sætteri og med alt tilbehøret, samt flere trykpresser – herunder Flensborg Avis’ store rotationspresse fra 1913. Endvidere litografens/stentrykkerens værksteder med maskiner og værktøj, samt diverse trykte produkter, herunder 3-4.000 litografier. Dertil kommer komplette bogbinderier, incl. bakkemarmor- og klistermarmorværksteder og en større samling bogbind. Museet rummer også en stor samling pressehistoriske genstande og tryk samt fotos, arkivalier, trykte produkter og relevante fagbøger – I alt over 80.000 registrerede, museumsrelevante genstande.

I 1990 blev museet statsanerkendt. I 2013 fusionerede museet med Odense Bys Museer, og hermed flyttede administrationen og de faglige medarbejdere over på Bymuseet Møntergården. Med udgangen af 2018 måtte Mediemuseet (efter 36 år) forlade Brandts Klædefabrik, der fremover nu kun skal indeholde kunstudstillinger. Udstillingsgenstandene, inkl. den store Flensborgpresse, blev pakket ned og placeret i Odense Bys Museers magasiner.

Odense Bys Museer har fortsat Mediemuseet som ansvarsområde og skal som sådan belyse ”museets produktion og forbrug af medier, forstået som tilstande og forandringer inden for den grafiske branche, dens trykte presser og digitale medier” (OBM’s vedtægter).

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig