Danmark - billedkunst - ekspressionisme, surrealisme og abstrakt kunst

Danmark - billedkunst - ekspressionisme, surrealisme og abstrakt kunst, En anden ny tendens i mellemkrigstiden var det ekspressionistisk prægede landskabsmaleri, hvis hovedrepræsentanter var Jens Søndergaard og Oluf Høst. Ved siden af disse strømninger var tiden præget af en yngre generations opgør med modernismens lyse, franske farver og formalisme. Det kom bl.a. fra kunstnere som Niels Lergaard, Lauritz Hartz og Karl Bovin.

De to sidstnævnte var 1932 medstiftere af kunstnergruppen Corner. Det dybtstemte, jordfarvede, ofte tilstræbt grove og upolerede maleri, der prægede kredsen fra 1920'ernes slutning og skaffede dem tilnavnet "mørkemalerne", afløstes i løbet af 1930'erne af en lysere tone og en mere letflydende pensel, der var karakteristisk for tiden, også for de lyriske natur- og hverdagsmalere, som efterhånden kom til at kendetegne Grønningen, eksempelvis Erik Hoppe og Knud Agger.

Den konsekvent konstruktivistiske kunst fik ingen bred gennemslagskraft i Danmark, men havde dog en repræsentant i Franciska Clausen, der tilbragte mellemkrigstiden i Tyskland og Frankrig, sidstnævnte sted først som Fernand Légers elev og nære samarbejdspartner, siden som medstifter af gruppen Cercle et Carré, der kaldte konstruktivismens internationale avantgarde til samling mod surrealismens fremmarch.

Surrealismen blev introduceret i Danmark i 1930'ernes begyndelse af Wilhelm Freddie, Vilhelm Bjerke Petersen, Ejler Bille og Richard Mortensen. De var i 1934 drivkræfterne bag udstillingen og tidsskriftet Linien, der stod for en Miró-inspireret, abstrakt surrealisme.

I 1935 skilte Bjerke Petersen sig ud og dannede sammen med Freddie en figurativ, surrealistisk gruppe med kontakter til den internationale, surrealistiske bevægelse. Bille, Henry Heerup, Sonja Ferlov Mancoba, Robert Jacobsen og Richard Mortensen har alle udført skulpturer med forbindelse til surrealismens idéer og formsprog, især mindre figurer, der forener abstraktionen med organiske væsensformer.

I forlængelse heraf fremkom Erik Thommesens abstraktioner over menneskefiguren og Sonja Ferlov Mancobas senere spændstige figurer baseret på maskeformen.

Læs mere om dansk billedkunst eller om Danmark generelt.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig