DX7, synthesizer fra firmaet Yamaha, lanceret i 1983 og en af de mest solgte synthesizere nogensinde. Tidligere var næsten alle syntheizere monofoniske, men Yamaha DX7 tilbød 16 tones polyfoni og masser af umiddelbart anvendelige presets (forprogrammerede lyde), hvilket gjorde den anvendelig på scenen som alternativ til el-orgel og elektrisk klaver.

DX7 og den stribe af efterfølgere, som Yamaha producerede igennem det næste årti, brød med hidtidige principper for lydgenerering i synthesizere. I stedet for analog, subtraktiv syntese, som i moog-synthesizerne, benyttede DX7 FM-syntese, hvor klangforskelle skabes ved at lade flere sinustoner modulere hinanden.

Det var let at spille på DX7 og de efterfølgende modeller, men svært at udvikle nye lyde. Dels fordi FM-syntese er mere kompliceret at forstå, og dels fordi al programmering foregik ved hjælp af menuer - i stedet for blot at dreje på en knap og høre, hvad der sker, som det var tilfældet på analoge synthesizere.

Efter at have været den dominerende teknologi i et årti, blev FM-synthesizerne i 1990'erne afløst af sample-baserede synthesizere og af virtuelle analoge synthesizere, som med masser af knapper og indstillingsmuligheder efterlignede fortidens analoge synthesizere, både klangmæssigt og hvad angår betjeningen.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig