Cypern - billedkunst og arkitektur, Cypern er usædvanlig rig på kirker og kirkekunst. Man kan se eksempler på basilikaer fra 300-t. i Salamis, Pafos, Kourion og Soli og på mosaik- og freskoudsmykninger fra før ikonoklasmen (726-843) i kirkerne Panagia Kanakaria ved Lythrangomi, Panagia Kyra ved Livadia, Panagia Angeloktistos i Kiti og Nikodemos' Kapel ved Salamis.

Især Troodos-området er rigt på historiske kirker. De er små med stejle saddeltage tækket med træspåner. Næsten alle kirkernes indre er bemalet med freskoer. De er hovedsagelig blevet til i to perioder: Fra 1100-t., da Cypern var i byzantinsk besiddelse, stammer freskoerne i Agios Nikolaos tis Stegis, Asinou, Lagoudera, Perachorio og munken Neofytos' eneboerhule ved Pafos, udført i en stil, der er karakteristisk for den såkaldte komnenske renæssance inden for byzantinsk kunst. I 1400- og 1500-t., da øen var på venetianske hænder, udførtes freskoerne i Platanistasa, Pedoulas, Louvaras og Palechori i en postbyzantinsk stil med vestlige træk, bl.a. i form af stifterportrætter.

Under frankerherredømmet byggedes i 1200-1400-t. kirker, klostre og kapeller i gotisk stil, fx Sofiakatedralen i Nicosia, Nikolauskatedralen i Famagusta, klostret i Bellapais og det kongelige kapel i Pyrga.

Cypern er rig på bærbare ikoner. En Maria-ikon i Kykkoklostret skal ifølge legenden være malet af evangelisten Lukas. Især fra 1100-t. og fra den frankiske og venetianske periode findes talrige smukke ikoner. Som på Kreta blev der malet i både en streng byzantinsk og i en mere vesterlandsk påvirket stil. Ikke mindst de små stifterportrætter, der findes på mange af ikonerne, vidner også her om vestlig indflydelse. Ikonmaleriet forfaldt efter tyrkernes erobring af øen i 1571. Eksempler på islamisk arkitektur og kunst fra tyrkertiden findes i Hala Sultan Tekke ved Larnaka og Dragomanens Hus i Nicosia, begge fra begyndelsen af 1800-t.

En selvstændig cypriotisk kunst, inspireret fra Vesteuropa, opstod efter ca. 1900 og nåede sin fulde udfoldelse efter selvstændigheden i 1960. Med de tyrkiske troppers indmarch i 1974 er der sket en betydelig politisk-national profilering af megen kunst i den græske del af øen. Således er ærkebiskop Makarios 3. motiv for talrige malerier, buster og statuer, deriblandt kolossalstatuen foran det nye ærkebispepalads i Nicosia. Der findes dog også en gruppe mindre politisk engagerede malere, som bl.a. har arbejdet i den såkaldte Apofasi-bevægelse, opkaldt efter et galleri, der grundlagdes i 1960'erne. Øens moderne monumentalarkitektur er i høj grad præget af traditionelle byggeformer, således ærkebispepaladset og det nye præsidentpalads i Nicosia fra 1978.

Læs mere om Cypern.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig