Carl Gustaf Pilo

C.G. Pilo Frederik 5.; maleri, 1751.

.

Frederik 5.s dronning Louise portrætteret i salvingsdragt af Carl Gustaf Pilo. Dateret til ca. 1747. Det er særligt malerierne af dronning Louise der i den nyeste monografi om Carl Gustaf Pilo fremhæves som kunstnerens hovedværker: I Pilos drømmebilleder - er dronningen ikke af denne verden, men en venlig ånd, svævende i sine krinoliner som et luftskib langt fra alle trivialiteter i sit vandblå eller dybhavsgrønne univers - en dronning af Guds nåde, udødeliggjort af en malers geni. Statens Museum for Kunst, www.smk.dk.

.

C.G. Pilo Gustav 3.s kroning; maleri, 1782-93. Nationalmuseum, Stockholm. Pilo fik i 1777 bestilling på det store billede af Gustav 3., der var blevet konge i 1771. Kroningsceremonien i Storkyrkan er skildret med en iscenesættelse, der får rummet og de talrige figurer til at gå op i en højere enhed. Tv. ses kongen på sin trone, badet i lys, th. sidder dronning Sofia Magdalena. Pilo arbejdede til sin død på dette hovedværk, der forblev ufuldført.

.

Portræt af Louise, Frederik 5.s første dronning, udført af Carl Gustaf Pilo i 1751. Statens Museum for Kunst, www.smk.dk.

.

Frederik 5. i salvingsdragt portrætteret af Carl Gustaf Pilo, ca. 1750. Statens Museum for Kunst, www.smk.dk.

.

Carl Gustaf Pilo, 5.3.1711-2.3.1793, svensk maler. Carl Gustaf Pilo blev udlært som håndværksmaler i Stockholm 1731 og arbejdede en tid i Skåne. Herfra flygtede han i 1741 fra sin forlovede til Danmark, hvor han indledte sin kunstneriske løbebane, blev hofmaler i 1747 og professor ved det ældste kunstakademi i 1748.

Carl Gustaf Pilo indførte rokokostilen i dansk kunst, inspireret af bl.a. Marcus Tuscher, Bénoit Le Coffre og ikke mindst Hyacinthe Rigaud (kendt gennem kobberstik).

Hos Pilo fik stilen en helt speciel lys tone, som forlener selv de mest officielle portrætter med en stemning af fest og glæde, fx Frederik 5. og Dronning Louise (ca. 1747, Glorup), der er blandt hans talrige billeder af Frederik 5. og dronning Louise (fra 1752 Juliane Marie).

Carl Gustaf Pilo holdt sig til en kølig farveskala, ofte domineret af grønne toner. Fra omkring 1757 anvendte han mere kontrastrige lys- og skyggeeffekter, og hans portrætter blev mere dramatiske med større vægt på personkarakteristikken. De var stærkt efterspurgte, også blandt adelsfolk som fx Adam Gottlob Moltke, og de blev malet med hjælp fra kopister og lærlinge i hans værksted.

Efter at Gustav 3. havde gjort ham til Vasaridder i 1772, blev Carl Gustaf Pilo (der året forinden var blevet direktør for Kunstakademiet) udvist af Danmark og vendte tilbage til Sverige. Her blev han i 1780 direktør for kunstakademiet i Stockholm, og fra 1782 arbejdede han på sit hovedværk, det monumentale maleri Gustav 3.s kroning (ufuldført, Nationalmuseum, Stockholm).

2016 udkom den første omfattende monografi om kunstneren: Drømmebilleder - Carl Gustaf Pilos portrætkunst, hvor kunsthistoriker Charlotte Christensen præsenterer et rigt og sammensat kronologisk forløb på baggrund af personalhistoriske oplysninger fra arkiver i Danmark og Sverige.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig