Nyrestaureret DSB-tenderlokomotiv Litra S 736. De første to lokomotiver af denne type, Litra S 721 og 722, kom fra Borsig i 1924, mens yderligere 18 blev bygget af Frichs i Aarhus (1927-28).

.

Borsig, tysk maskinfabrik, grdl. 1837 i Berlin af Johann Friedrich August Borsig (1804-54). Indtil firmaet i 1931 blev fusioneret med AEG, blev der bygget næsten 14.000 damplokomotiver.

Borsig byggede bl.a. en del af DSB’s damplokomotiver af typen Litra A, H, J, O, R og S; sidstnævnte var et tenderlokomotiv, der blev anvendt på de københavnske nærbaner helt frem til 1960’erne.

Dele af Borsig-koncernen fortsatte efter fusionen med AEG under Borsig-navnet. Borsig AG blev i 1956 købt af det statslige selskab Salzgitter AG og i 1970 overtaget af Deutsche Babcock AG og fusioneret under navnet Babcock-Borsig AG.

Dette selskab blev i 2002 erklæret insolvent, og et nyt aktieselskab blev dannet, der i 2008 blev overtaget af den malaysiske KNM Group Berhard.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig