Bomber Command var betegnelsen for Royal Air Forces offensive styrke til taktiske og strategiske bombninger med baser i Storbritannien fra 1936 til 1968. Bomber Command er især kendt for de natlige tæppebombninger af tyske byer under 2. Verdenskrig.

Royal Air Force oprettede den 6. juni 1918 Independent Air Force, der fra baser i Frankrig skulle foretage strategiske bombninger af Ruhr-distriktet. Tomotorede bombefly som Handley Page O/400 blev anvendt, og ca. 550 ton bomber blev nedkastet over Tyskland. Independent Air Force blev nedlagt ved krigens afslutning.

Den 1. januar 1925 blev RAF's jager- og bombeflyseskadriller samlet i Air Defence of Great Britain (ADGB), og fra den 12. april 1926 var bombeflyene samlet i Wessex Bombing Area. Nazisternes magtovertagelse i Tyskland og udsigten til krig fik RAF til at reorganisere Wessex Bombing Area til Bomber Command den 14. juli 1936 under Air Chief Marshal John Steel. Enheden fik mottoet Strike Hard Strike Sure 'ram hårdt, ram præcist'. London håbede at et stærkt Bomber Command ville afskrække Hitler fra at føre krig. Ved 2. Verdenskrigs begyndelse i 1939 havde Bomber Command moderne og tidsvarende bombefly, fx den langtrækkende Handley Page Hampden, den tungtlastede Vickers Wellington og den hurtige Bristol Blenheim. Derudover havde man det revolutionerende enmotorede, skytteløse Fairey Battle bombefly, der i praksis viste sig at være alt for sårbar i kampene i Nederlandene og Frankrig i 1940.

Året efter kom de første skytteløse, hurtige de Havilland Mosquito med to motorer, der kunne flyve fra fjendens jagerfly. Til natbombning af Tyskland satsede Bomber Command på firemotorede bombefly; Short Stirling, Handley Page Halifax og Avro Lancaster. Med fire motorer forøgede man rækkevidde, bombelast og hastighed i forhold til bombeflyene fra begyndelsen af krigen. Bomber Command nedkastede i alt 1.030.500 ton bomber med en succesrate på 3-4 %. Ingen anden britisk militær enhed havde så stor en tabsprocent af personel som Bomber Command.

Ved sin oprettelse i 1936 bestod Bomber Command kun af to Groups, hvoraf No. 2 var en såkaldt Light Bomber Group, hvis opgave var udset til at bistå hæren taktisk i kampområder. Da der i de første år ikke var behov for denne opgave, blev gruppen i stedet anvendt til bekæmpelse af tysk skibstrafik. Især No. 2 Group fik en særlig tilknytning til Danmark, idet 11 Blenheims herfra alle blev skudt ned den 13. august 1940 i forbindelse med et angreb på Aalborg Lufthavn. Samme enheds otte ubevæbnede (bortset fra bombelasten) Mosquito Mk. IV bombede den 27. januar 1943 B&W's motorfabrik på Christianshavn under anførsel af Englands højest dekorerede pilot, Wing Commander Hughie Edwards. Den 21. marts 1945 bombede 18 Mosquito Mk. VI anført af Group Captain Bob Bateson og Squadron Leader Ted Sismore (navigatør) Gestapos hovedkvarter i København (Shellhuset). Angrebet blev filmet af to ledsagende Mk. IV med dobbelt bombelast. Samme enhed havde den 31. oktober 1944 desuden ødelagt Gestapos bygninger i Aarhus (Universitetet). Den 17. april 1945 var det Odenses tur (Husmandsskolen). Med i alle tre angreb var chefen for No. 2 Group, Air Vice-Marshal Basil Embry.

Fra februar 1942 blev Bomber Command ledet af Air Marshal Arthur "Bomber" Harris. Op til og under 2. Verdenskrig svulmede Bomber Command op til at bestå af otte Groups, hvoraf No. 8 Group var de såkaldte Pathfinders, der fra januar 1943 lettede arbejdet for de øvrige Groups ved at markere bombemålene. Denne Group havde Air Vice Marshal Don Bennett som chef.

I 1950'erne oprettede Bomber Command den såkaldte V-force. Sovjetiske missiler med kernevåben kunne nå Storbritannien på fem minutter, så RAF skulle have jetbombefly med kernevåben der kunne lette inden missilerne slog ned. Tre jetbombefly supplerede hinanden; Vickers Valiant, Handley Page Victor og Avro Vulcan.

Den teknologiske udvikling fik i 1957 den britiske forsvarsminister Duncan Sandys til at foreslå, at bemandede bombefly skulle udskiftes med mellemdistance ballistiske missiler. Truslen fik den britiske flyindustri til at omstrukturere sig til større, effektive foretagender. Bomber Command fortsatte med bemandede bombefly, men antallet af fly blev skåret ned. Derfor blev Bomber Command sammen med Fighter Command fusioneret til Strike Command den 30. april 1968 under Air Chief Marshal Wallace Kyle. Strike Command blev selv absorberet af Air Command den 1. april 2007 under Air Chief Marshal Clive Loader.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig