Højlandsfolk grundlagde i 600-tallet Tiahuanaco-kulturen i det vestlige Bolivia syd for Titicacasøen. Gennem 500 år bredte imperiet sig og efterlod keramik, metalarbejder, tekstiler og en monumental arkitektur, bl.a. Calasasaya-templet. Senere har bl.a. inkaerne i tiden op til den spanske erobring efterladt sig spor i form af kunsthåndværk og bygningsrester.

De spanske erobrere bragte renæssance- og barokarkitektur til landet. Arkitekturen var fortrinsvis jesuitisk, men udført af oprindelige håndværkere; derved opstod i sidste halvdel af 1700-tallet kolonitidens "mestizo-barok", kendetegnet ved en ophobning af ornamenter, anvendelse af oprindelige motiver fra den lokale flora og fauna samt aymara-quechuakulturens forkærlighed for gentagelser. Eksempler på denne stil er San Francisco-kirken i La Paz (1549) samt templer og klostre i Potosí og Sucre.

Koloniens malerkunst profileres af Pérez de Holguin (1660-1733). I 1920'erne begyndte de bolivianske kunstnere mere åbenbart at udvikle et selvstændigt udtryk. Efter maleren Cecilio Guzmán de Rojas' død i 1950 dukkede der kubistiske, nyimpressionistiske, ekspressionistiske og surrealistiske strømninger op. Blandt dette århundredes kunstnere bør fremhæves Marina Nuñez del Prado (1912-1995), Roberto Berdecio (1913-1996), Ponciano Cárdenas Canedo (1927-2019) og Enrique Arnal Velasco (1932-2016).

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig