Faktaboks

Bjørn Nørgaard
Født
21. maj 1947
Bjørn Nørgaard i 2022
Af .
Licens: CC BY SA 4.0

Bjørn Nørgaard er en dansk billedkunstner. Bjørn Nørgaard blev i 1964 optaget på Eks-skolen, hvor han lærte betydningen af det kollektivt udførte værk og at forny kunstens materialer i værker, der appellerede til dialog med samfundslivet. Joseph Beuys inspirerede den unge kunstner til en alternativ, samfundskritisk manifest- og aktionskunst, ofte udformet som materialeundersøgelser af eksperimenterende og socialt betonet tilsnit.

Den kvindelige Kristus og Hesteofring

Sammen med sin hustru, billedkunstneren Lene Adler Petersen, iscenesatte Bjørn Nørgaard i 1969 den udfordrende aktion Nøgen kvindelig Kristus på Københavns Fondsbørs, hvor Lene Adler Petersen gik nøgen gennem Børsen med et stort hvidt kors.

I januar 1970 fandt den endnu mere omdiskuterede Hesteofring sted på en snedækket mark i Hornsherred med deltagelse af Nørgaard, Lene Adler Petersen, den violinspillende Henning Christiansen og en professionel slagter. Hesten blev efter partering konserveret i sylteglas, der skulle udstilles på kunstmuseet Louisiana i forbindelse med udstillingen "Tabernakel"; de blev senere erhvervet af Aarhus Kunstmuseum. Hesteslagtningen blev tolket som en protest mod Vietnamkrigens massedrab, men ritualets fulde kunstneriske dimension opstod først gennem mediernes dækning og den landsomfattende protestbølge mod dyremishandling.

Hætsjj og Arme og Ben

Bjørn Nørgaards sympati med ideologien bag 68-oprøret resulterede bl.a. i tidsskriftet Hætsjj, der udkom flere gange om ugen 1968-70 på Eks-skolens trykkeri, opbygget af Nørgaard selv, samt i filmproduktion med bl.a. Nadveren (1971), der længe var forbudt. Som medlem af kunstnergruppen Arme og Ben deltog han i 1970'erne fortsat i aktiviteter, der udfordrede den traditionelle museumsæstetik.

Bjørn Nørgaards monumentalskulpturer

Del af Bjørn Nørgaards monumentaludsmykning af Gladsaxe Hovedbibliotek, Arkitektonisk kommentarer fra 1981. På billedet ses tårnet opstillet i bibliotekets lysgård samt de to bronzeskulpturer øverst på gårdens mur.

.

Monumentet Kæmpehøjen II (1974, Ikast) blev den første af en række frodige og hybride monumentalskulpturer, ofte med keramisk materiale, der fornyede den offentlige udsmykning ved at blande flere udtryk fra forskellige materialer og tidsaldre og kulturer, gerne med historie- og stilkritiske referencer. Senere fulgte bl.a. Menneskemuren (1982, oprindelig udført til en udstilling på Guggenheimmuseet i New York, erhvervet af Statens Museum for Kunst og i 2010 deponeret på Horsens Kunstmuseum), det 26 m høje Thors Tårn (1986, Høje Taastrup), springvandsanlægget Fontæne (1989, Hjørring), Apokalypsens Rytter (1992, Horsens) og udsmykningen til Vordingborg Kaserne (1998).

Dronning Margrethes gobeliner

De 17 gobeliner med motiver fra Danmarkshistorien, vævet på Les Gobelins i Frankrig, blev ophængt i Christiansborg Slots Riddersal i forbindelse med dronning Margrethes 60-års-fødselsdag 16. april 2000. Kartonerne hertil (1988-1995) findes på KØS-Museet for kunst i det offentlige rum.

Andre store opgaver

På Axeltorv står Bjørn Nørgaards skulptur Slattenpatten og hendes døtre fra Rønnebæksholm fra 2010. Med sit karakteristiske greb om historien, der er hentet både fra fortællingen om ellekvinden med de lange bryster og fra træskærerarbejdet på prædikestolen i Vejlø Kirke fra 1660’erne, lader Nørgaard historier og billeder fra flere tider mødes i en historisk collage.

.

Blandt andre af Bjørn Nørgaards store opgaver er stenskulpturen Jacobs Drøm — Himmelstigen på banegårdspladsen i Vejle (1998), alterparti til Knebel Kirke på Mols (2000) og et bronzemonument på Nørrebro Torv i Holstebro, Borgerne fra Holstebro (2004).

I mange kunstværker har Nørgaard udtrykt sin bekymring over den genteknologiske udvikling, fx i sit skulpturbidrag til verdensudstillingen Expo 2000 i Hannover, Det genmodificerede paradis, der i 2006 blev opstillet ved Langelinie i København. En udsmykning af Christianskirken i Fredericia med glasmosaikruder, altertavle og alterstager blev indviet i 2007.

Bjørn Nørgaard har også realiseret arkitektoniske idéer med etageboligbyggeriet Bispebjerg Bakke i København, projekteret i samarbejde med arkitektfirmaet Boldsen & Holm (2004-07).

Priser og hædersbevisninger

Bjørn Nørgaard var professor i skulptur ved Kunstakademiet 1985-1993 og modtog Prins Eugen Medaljen i 1995 og Thorvaldsens Medalje i 1996. Han var medlem af Akademiraadet 1996-2002 og modtog i 1999 medaljen Ingenio et arti.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig