Bangladesh - massemedier

Bangladesh - massemedier, Fattigdom, analfabetisme og politisk ustabilitet gør Bangladesh til et af de lande i verden, hvor medierne, især den trykte presse, har den ringeste udbredelse. De 128 dagblade har et samlet oplag på ca. 1,6 mio.; derudover udkommer et par hundrede ugeaviser. De fleste dagblade udkommer på bengali med Ittefaq (grdl. 1955) som det største og mest indflydelsesrige, efterfulgt af Inquilab (grdl. 1986). De øvrige er hovedsagelig engelsksprogede og henvender sig især til den veluddannede middelklasse i byerne. Blandt disse er Bangladesh Observer (grdl. 1949) det kendteste.

Mens de fleste aviser er privatejede, er radio og tv statsejede. Radioen begyndte at sende i 1939, tv i 1964. Landets eneste tv-kanal, Bangladesh Television, er delvis reklamefinansieret og sender ud over egne produktioner satellit-tv fra CNN og BBC. Antallet af husstande med tv er lavt, dog væsentlig højere i byerne end i landdistrikterne.

Der er principielt pressefrihed i landet, men indskrænkninger fra regeringsside har sammen med en udbredt selvcensur begrænset pressen lige siden uafhængigheden.

Læs mere om Bangladesh.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig