Fra 1809 eksisterede der dermed to separate byer side om side, henholdsvis Bengaluru pete (markedsby) og Cantonment. I 1862 blev der etableret selvstændige kommunale administrationer for de to tvillingebyer. Bengaluru pete rummede overvejende den lokale kannada-talende befolkning og fungerede som regional handelsby, mens Cantonments indbyggere i vid udstrækning kom fra andre dele af Indien og fra Storbritannien.
I løbet af 1800-tallet fik Cantonments borgerskab kirker, selskabsklubber og bungalow-kvarterer efter europæisk forbillede, og et butiks-, bar- og restaurantkvarter voksede op omkring strøggaden South Parade, i dag: Mahatma Gandhi Road. I 1864 åbnede Cantonments jernbanestation, i 1865 byens arkæologiske museum og i 1877 var byen den første i Britisk Indien, der fik elektricitet.
Pestepidemien i Indien gik i 1898 hårdt ud over særligt Bengaluru pete, hvor husene stod tæt i de smalle krogede gader. Efter at epidemien var ebbet ud, blev en stor del af bydelen revet ned og erstattet af nye boligkvarterer med lys og luft, bredere gader og bedre kloakering. I de følgende 50 år voksede både Bengaluru pete og Cantonment støt, og flere og flere af de omkringliggende landsbyer blev efterhånden indlemmet i byområderne i takt med industrialiseringen.
I første halvdel af 1900-tallet skød en mængde fabrikker og industrier op i både Bengaluru pete og Cantonment. Særligt tekstilindustrien gav arbejde til tusindvis af arbejdere.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.