Baileybro bygget over Jordanfloden.
Baileybro bygget over Jordanfloden af israelske styrker, formentlig under eller kort efter Seksdageskrigen i 1967. Brodækket af træplanker er delvis fjernet, og broens elementer ses.
Baileybro bygget over Jordanfloden.
Licens: CC BY SA 3.0

En baileybro er en militær feltbro , hvis komponenter vejer op til knap 300 kg og kan dermed bæres af fire til seks soldater. Brotypen er modulær og samles med store bolte og skruetvinger uden brug af særligt værktøj, kraner eller maskineri. Feltbroer af Bailey-elementer kan bygges på fra få timer til få dage afhængig af længde og bæreevne. Broerne er 3,70 meter brede og typisk fra 15 til 60 meter lange, og deres bæreevne, militært kaldet broklasse , er typisk svarende til fra personbiler til lette lastvogne. Baileybroens bærende hoveddragere kan sammenbygges både side om side og oven på hinanden, hvorved bæreevnen øges. Der kan derved bygges broer, som er meget lange eller kan bære selv meget tunge kampvogne. Broerne kan bygges som fastbroer med og uden understøtninger eller som flydebroer på pontoner .

Faktaboks

Etymologi

Brotypen har navn efter den engelske ingeniør Donald C. Bailey (1901-1985), som konstruerede den 1940-1941.

Broslagning

Som andre manuelle feltbroer bygges baileybroer på ruller fra den ene bred og med et langt, let "næb", der landes på en rulle på den modsatte bred. Kunsten under broslagningen at sikre, at broen er i balance, så den hverken tipper bagover eller ruller frem og falder ud i vandløbet eller gabet. En kort instruktion i systemet i form af et feltreglement indeholder den essentielle skubbeplan, der anviser, hvordan broen skiftevis påbygges elementer bagfra og skubbes frem.

Anvendelse

Baileybro over Jordanfloden, formentlig fra 1967. Her ses broens sider, hvor tre side-elementer er sat sammen side ved side med to elementer i højden, hvilket giver broen en høj bæreevne så kampvogne kan passere den.

Baileybroen anvendtes i meget vidt omfang under 2. Verdenskrig af især Storbritannien, USA og Canada. Da blev dens elementer fabrikeret af adskillige firmaer, men med en ensartethed, som sikrede, at elementerne er kompatible. Broen kan bygges hurtigt nok til at være relevant også under fjendtlig beskydning, og den er robust nok til at tåle en grad af beskadigelse uden at tabe bæreevnen. Mange tusinder baileybroer blev konstrueret fra 1942 til 1945, især i Mellemøsten, Europa og Burma. Efter 2. Verdenskrig er brosystemet blevet anvendt dels militært, dels civilt. I Danmark anvendte Hærens ingeniørregimenter systemet indtil 1990'erne. Samlede baileybroer kan hvis de vedligeholdes holde i mange årtier, og der er fortsat hundredevis i brug såvel i Europa som Mellemøsten og Asien. Lejlighedsvis opføres der fortsat broer til civilt brug.

Militær anvendelse

Militært blev Bailey-systemet gradvis udfaset i en del militære forsvar til fordel for lettere aluminiumsbroer og panserbroer. Disse moderne feltbroer kan opføres eller udlægges på fra få timer til få minutter, og de er dermed sikrere at opføre og giver bedre mulighed for at overraske fjenden.

Der er dog fortsat brug for Baileybroer og lignende modulære broer på den moderne kampplads, da de har større kapacitet og slidstyrke end de hurtigt lagte, men spinklere moderne broer. Desuden kan der være et taktisk behov for at tage de hurtigt lagte moderne broer op igen, og genbruge disse andre steder hvor hurtig broslagning er ønsket.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig