Aveny Teatret

Aveny Teater.

.
.
.

NYAVENY. En åben scene med plads og rum til de frie scenekunstnere og det alternative teatermiljø.

NYAVENY. En åben scene med plads og rum til de frie scenekunstnere og det alternative teatermiljø.

NYAVENY. En åben scene med plads og rum til de frie scenekunstnere og det alternative teatermiljø.

Aveny Teatret, københavnsk teater. Efter ombygning af et gammelt traktør- og forlystelsessted Ratzenborg (fra 1846 Sommerlyst) åbnedes i 1918 et teater med farcer, komedier, operetter og revyer på repertoiret.

I tyve år hed stedet Fønix Teatret - her optrådte bl.a. Co-Optimisterne - indtil det i 1938 blev omdøbt til Frederiksberg Teater af den nye direktør Svend Melsing, der samtidig gav repertoiret en drejning hen imod det elegante lystspil. En række direktører fulgte, indtil Stig Lommer døbte det Aveny Teatret i 1957 og drev det, ligesom senere Klaus Pagh, sammen med ABC Teatret.

Teatrets linje har svinget mellem udpræget lystspilrepertoire og et kunstnerisk ambitiøst og krævende repertoire under teaterledere som Meïr Feigenberg (leder 1950-52) og Malene Schwartz, der ledede teatret 1982-92, de første to sæsoner sammen med Lone Hertz.

Teatret blev i 1982 ombygget og har nu knap 400 pladser, og der indrettedes en café og intimscene, Kellerdirk, opkaldt efter den duo, som Kjeld Petersen og Dirch Passer dannede i sidste halvdel af 1950'erne. I 1992 valgte Det Storkøbenhavnske Teaterfællesskab at overdrage teatret til en ung gruppe, der ændrede dets navn til Dr. Dantes Aveny .

Frem til 2001 fik Dr. Dante et nyt ungt publikum i tale gennem et tidsbestemt, livsstilsbevidst repertoire. Her står Line Knutzons stykker (Først bli'r man jo født og Snart kommer tiden, begge 1998) samt forvandlingen af halvfjerdserrock til nutidigt scenisk formsprog med Gasolin' - en teaterkoncert (1994) som de kunstnerisk mest overbevisende forestillinger.

I 2001 valgte Dr. Dante at stoppe på Aveny Teatret, hvorefter Ole Bornedal og Jon Stephensen (f. 1959) blev nyt direktørpar for Aveny-Teatret frem til 2004, da Stephensen fortsatte som enedirektør med fortsat fokus på nyskreven dansk dramatik og danseforestillinger for et ungt publikum. 2007 blev teatret af Københavns Teater lagt sammen med Rialto Teatret under navnet Camp X, fra 2008 kaldt Teater Camp X.

Efter en stor teaterrokade i 2008 og 2009 overtog Mammutteatret den kunstneriske ledelse og omdøbte teatret til NYAVENY. Således fortsætter teatret nu som en åben scene, hvor selvstændige teaterproduktioner kan leje sig ind i huset.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig