Kilderne giver kun mulighed for en detaljeret rekonstruktion af demokratiets institutioner på Demosthenes' tid, dvs. i årene 355-322 f.v.t.
Borgerskab og borgerret. Borgerskab var arveligt og betinget af, at begge ens forældre var athenske borgere. Kun voksne athenske mænd havde politiske rettigheder; kvinder, fremmede og slaver var udelukket fra deltagelse i demokratiet. En athener blev myndig og fik borgerret, når han fyldte 18 år og blev indskrevet i sin fars kommune (deme), men først efter en toårig militærtjeneste fik han som 20-årig adgang til folkeforsamlingen. Fulde politiske rettigheder blev først opnået, når en mand var fyldt 30 år og fik lov til at deltage i lodtrækningen af lovgivere, dommere og embedsmænd. Der var i alt ca. 30.000 voksne mandlige borgere, hvoraf kun ca. 20.000 var fuldborgere over 30. Hele Attikas befolkning har på samme tid formodentlig været på 250.000-300.000.
Folkeforsamlingen (ekklesia). Alle athenere over 20 år havde taleret og stemmeret på folkeforsamlingen, som mødtes 40 gange om året under åben himmel på højen Pnyx over for Akropolis og i reglen var besøgt af mindst 6000 borgere. En folkeforsamling varede kun nogle timer. Den blev indkaldt af femhundredmandsrådets præsidium (prytanerne) og ledet af ni af rådets medlemmer (proedroi), som blev lodtrukket om morgenen ved mødets begyndelse. Debatten bestod i en række taler, der blev holdt af de politisk aktive borgere, og efter debatten stemte man ved håndsoprækning; de ni proedroi afgjorde ved et hurtigt skøn udfaldet. Athenerne skelnede mellem love (nomoi), som var generelle tidsubegrænsede normer, og dekreter (psefismata), som var individuelle tidsbegrænsede normer. Folkeforsamlingen kunne ikke vedtage love, men kun ved dekret træffe afgørelse om udenrigspolitik og om alle vigtige indenrigspolitiske anliggender.
De edsvorne lovgivere (nomotheter). Blandt borgere over 30 år udtog man hvert år ved lodtrækning et panel på 6000 edsvorne, som i ét år fungerede dels som lovgivere (nomotheter) og dels som dommere (dikastai). Når der skulle gives en lov (nomos), nedsatte man for én dag et nomothetkollegium på fx 1000 mand, der var udtaget ved lod blandt de 6000, og de stemte ved håndsoprækning om alle ændringer af Athens lovkorpus, dvs. Solons love fra 594 f.v.t., der var blevet revideret og nykodificeret i 403 f.v.t.
Folkedomstolen (dikasterion) indkaldtes ca. 200 dage om året. På en retsdag blev der om morgenen blandt de 6000 edsvorne ved lodtrækning udtaget fx 2000 nævninger, og de blev så fordelt på fx fire domstole à 500 mand, som hver under en embedsmands forsæde skulle høre og pådømme en proces. Folkedomstolene pådømte ikke blot private tvistemål og straffesager, men også alle politiske processer, og de kontrollerede embedsmændene og folketalerne. De to vigtigste politiske procestyper var den offentlige proces for lovstridigt dekretforslag (graphe paranomon), der var rettet mod folketalerne, og anmeldelse til folkeforsamlingen for forræderi og bestikkelse (eisangelia), som især blev benyttet mod strategerne.
Embedsmænd (archai). Foruden de besluttende forsamlinger (folkeforsamlingen, nomotheterne og folkedomstolene) havde athenerne også ca. 1200 embedsmænd, som hvert år blev udpeget blandt de borgere over 30 år, der meldte sig som kandidater. Ca. 100 embedsmænd, heriblandt de ti strateger, blev valgt på folkeforsamlingen ved håndsoprækning, og de kunne genvælges. De andre ca. 1100 blev lodtrukket, dels medlemmerne af femhundredmandsrådet og dels ca. 600 andre embedsmænd, der ofte fungerede i timandskollegier. Embedsperioden var et år, og blandt de 600 embedsmænd måtte ingen lodtrækkes til samme embede to gange. Før tiltrædelse skulle alle embedsmænd undergå en prøvelse for folkedomstolen (dokimasia), og når de ved årets slutning nedlagde deres embede, skulle de aflægge regnskab for folkedomstolen (euthynai). Embedsmændenes opgave var dels at indkalde og lede de besluttende forsamlinger og dels at sætte de trufne beslutninger i værk. Derimod kunne embedsmændene ikke selv træffe beslutninger i andet end rutinesager.
Femhundredmandsrådet (boule) var langt det største og vigtigste af embedskollegierne. Attika var opdelt i ti distrikter (fyler); rådet var sammensat af 50 mand fra hvert distrikt, og de skulle på skift fungere som forretningsudvalg (prytaner) for hele rådet 1/10 af året. Hele rådet skulle så igen fungere som folkeforsamlingens forretningsudvalg. Rådet mødtes på alle hverdage i rådhuset (bouleuteriet) på Agora og forbehandlede alle de forslag, som folkeforsamlingen skulle drøfte og stemme om.
Embedskollegierne. Blandt de andre embedsmænd var de vigtigste de ti strateger, der kommanderede Athens hær og flåde, bestyrelsen for Det Theoriske Fond (se theorika), der i midten af 300-t. var Athens vigtigste finanskollegium, og endelig de ni archonter, der indkaldte og præsiderede over folkedomstolene og administrerede de store kultfester, fx Panathenæerfesten på Athens skytsgudinde Athenas fødselsdag samt Dionysosfesterne, hvorunder man opførte tragedier og komedier.
De aktive borgere. Embedsmændene tog ingen politiske initiativer, og det var menige borgere, som på eget initiativ skulle indbringe og forelægge dekretforslag for folkeforsamlingen, lovforslag for nomotheterne og retssager for folkedomstolen. Til enhver tid har der nok været henved 1000 borgere, som var aktive som folketalere, forslagsstillere og offentlige anklagere, men blandt dem var der en lille gruppe på en snes folketalere, der næsten professionelt drev politik. De blev enten kaldt talere (rhetores) eller politisk aktive (politeuomenoi). Politiske partier fandtes ikke, og folketalerne måtte samle skiftende flertal for deres forslag. Store folketalere som fx Demosthenes kunne dog dominere folkeforsamlingen og i en årrække sikre sig en næsten ubestridt lederstilling.
Areopagosrådet. Som et levn fra arkaisk tid opretholdt man Areopagosrådet, hvor alle archonter efter endt embedsperiode sad resten af livet. Rådet må have haft omkring 150 medlemmer med en gennemsnitsalder på ca. 55 år. Oprindeligt var det Athens mægtigste politiske forsamling. I 400-t. blev rådet reduceret til en domstol i drabssager, men i forbindelse med forsøgene i 300-t. på at genskabe en mere konservativ form for demokrati overlod man igen Areopagosrådet en vis kontrol med lovgivning og politiske retssager.
Diæter. Borgerne fik betaling for deltagelse i folkeforsamlingen, nomothetkollegierne, folkedomstolene og femhundredmandsrådet, og ved de store kultfester fik de også diæter for fremmøde. Kun få af embedsmændene fik løn, men mange fik sportler i stedet, dvs. et honorar for de opgaver, de udførte for staten og borgerne. Folketalere og forslagsstillere fik ingen betaling, og de, der forsøgte at slå mønt af deres politiske initiativer, blev stemplet som sykofanter (stråmænd) og ofte straffet.
Kommentarer
Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.