Faktaboks

Allerslev Kirke
Sogn
Allerslev Sogn
Provsti
Lejre Provsti
Stift
Roskilde Stift
Kommune
Lejre Kommune

Allerslev Kirke.

.
Allerslev Kirke

Allerslev Kirke. Foto: 2007.

Allerslev Kirke
Af .
Allerslev Kirke

Allerslev Kirke. Foto: 2007.

Allerslev Kirke
Af .

Allerslev Kirke er i udgangspunktet en romansk landsbykirke, som i lighed med andre kirker bygget i samme periode, har gennemgået flere ombygninger i sin eftertid – særligt i senmiddelalderen, hvor en del af kirkens tilbygninger kommer til, og den oprindelige kirke bliver ombygget. Kirkerummet er rigt udsmykket med detaljerede kalkmalerier fra forskellige perioder af middelalderen.

Kirken ligger i Lejre, ca. 9 km sydvest for Roskilde.

Kirkebygning

Kirken består af et kor og skib fra romansk tid. Senere i middelalderen, i gotisk tid, blev et sakristi føjet til på korets nordside, og et tårn på skibets vestende. Kirkens våbenhus er først bygget i 1870’erne foran skibets syddør i nygotisk stil, men har formentligt haft en middelalderlig forgænger samme sted.

I dag står kirken i blank mur med synlige byggematerialer, mens taget er belagt med røde tegl.

Den romanske kirke

I romansk tid blev mange kirker opført af natursten. Dette gælder også i Allerslev Kirke, hvor de ældste dele er bygget af grønsandskalk og frådsten. Kirkens grundplan har fulgt den traditionelle, romanske med skib og kor mod øst.

Gotikkens tilbygninger

Skibet mod vest er bygget af blandede byggematerialer – fortrinsvist kridtkvadre og kampesten nederst, mens tårnets øverste dele er udført i gotikkens foretrukne byggemateriale, munkesten. Tårnrummet står i forbindelse med skibet via en høj, spidsbuet arkade og er overhvælvet med krydshvælv. Øverst er tårnet udstyret med parvise glamhuller mod hvert verdenshjørne, hvorfra klokkens klang kan undslippe. Gavlene er trappeformede med kamtakker og er udsmykket med blændingsdekorationer – et typisk træk ved gotisk arkitektur.

Sakristiet på korets nordside er opført helt i munkesten. Gavlen er ligeledes pyntet med blændinger, dog ses gavlens kamtakker ikke længere. Indvendigt er rummet overhvælvet. Døren mod koret stammer formentligt fra sidste halvdel af 1600’erne, og har siden middelalderen både været anvendt som gravkapel og skriftestol.

Kirkens indre

Indvendigt præges kirkerummet særligt af de hvidkalkede vægge og de hvælvede lofter, som for skibets vedkommende stammer fra omkring 1400, mens korets er fra slutningen af 1200-tallet. Kirkerummet domineres desuden af de rigt udsmykkede lofter i kor, skib og korbue med kalkmalerier fra forskellige perioder af middelalderen.

Kirkens større inventarstykker, såsom prædikestole og kirkebænke, er holdt i deres oprindelige renæssancebemaling, og domineres af grå, rød og forgyldte og marmorerede detaljer.

Kalkmalerier

Korbuen blev i slutningen af 1200-tallet dekoreret med kalkmalerier i form af et bånd som løber i midten med røde, gule og hvide farver, som afbrydes af syv cirkelmedaljoner – med skiftevis et kronet hoved og en hvid roset på rød bund omgivet af bølgeranker i vekslende farver.

Korets gotiske kalkmalerier stammer fra tiden omkring 1400, og består af en enkel dekoration i form af lysebrune dobbeltstreger og brede, røde og hvide skråbånd. Skibets kalkmalerier er sengotiske og holdt i hvide, gule, røde og grå farver. I østhvælvet består det af spinkle trævækster med slyngtråde og egeblade, mens det i vesthvælvet er udsmykket med rosetter med blade omkring gule bølgelinjer.

I sakristiets og tårnets hvælv er kalkmalerier malet i 1906 som en efterligning af hhv. korets og skibets dekorationer.

Inventar i Allerslev Kirke

Inventaret i Allerslev Kirke er fra flere forskellige perioder af kirkens lange historie. Særligt renæssancen er stærkt repræsenteret.

Døbefont fra romansk tid

Kirkens ældste inventarstykke er den romanske døbefont af granit. Den har rund fod og et profilbånd op til kummen som står i glat overflade undtagen en stor tovsnoning, som markerer overgangen til dåbsfadet, der er fra 1625 med motiv af Adam og Eva og Kundskabens Træ.

Sengotisk korbuekrucifiks

Figuren, som forestiller den korsfæstede Kristus, og er udført ret realistisk, er fra tiden omkring 1500. Den er i dag ophængt over korbuen mellem kor og skib, hvilket er tæt på dens oprindelige plads.

Inventar fra renæssancen

Kirken råder over en hel del inventar fra renæssancen. Både alterbordspanelet og altertavlen er udført i højrenæssancestil og fra omkring 1600. Alterbordspanelet er af fyrretræ med tre arkader på forsiden og to på enderne. På forsiden er der malerier på rød bund, i midterfeltet Kristus med verdenskuglen, og i sidefelterne to bevingede dyder. Altertavlen har et storstykke delt i to lige store felter af tre glatte søjler. I hvert felt er der en rundbuet arkade med forgyldte indskrifter.

Prædikestolen i senrenæssancestil er fra 1630. De fire fags arkader forestiller forskellige bibelske motiver, mens opgangspanelet er udsmykket med spiral- og slyngværker. Prædikestolen står med sin oprindelige, velbevarede bemaling fra renæssancen.

Gravminder

Flere gravsten kan ses i skibets gulv. Af disse kan nævnes Laurits Olufsøn Hulegaards sten fra 1654. Den er udført i ølandsk kalksten med fordybede bogstaver med indskriften ”boet i sin fædrene gård i 12 år og levet i godt ægteskab med sin hustru i 11 år”. En anden sten, som er under korbuen i gulvet, er sat over Oluf Lauritdtzsøn Hulegaard og hustru Maren Jacobs Datter og deres arvinger. Den er udsmykket med hjørnecirkler med englehoveder og et cirkelfelt med Jesusmonogram, og forneden dødssymboler.

Læs mere i Den Store Danske

Eksterne links

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig