Faktaboks

Alberto Santos-Dumont
Født
20. juli 1873, Santos Dumont, Minas Gerais, Brasilien
Død
23. juli 1932, Guarujá, São Paulo, Brasilien

Albert Santos-Dumont. Den berømte flyvning, hvor en maskine tungere end luft for første gang i Europa løftede sig fra jorden ved egen motorkraft; Paris, 1906.

.

Alberto Santos-Dumont var en brasiliansk flyver, der boede i Paris 1892-1910. Albetos var søn af en rig brasiliansk kaffefarmer, Henrique Dumont. Faderen var en fransk født ingeniør, der anvendte den tids moderne maskiner på kaffefarmen, og Albertos blev tidligt interesseret i alle typer maskineri. Albertos blev som 18-årig sendt til Paris, hvor han hurtigt viste interesse for motorsport og flyvninger. Han er en af de få, der har ydet bidrag til udviklingen af flyvning med såvel lettere end luften fartøjer (balloner og luftskibe) som tungere end luften fartøjer (flyvemaskiner).

Faderen kom til skade ved et uheld i 1890, solgte farmen og hele familien flyttede til Frankrig, hvor han søgte lægehjælp. Han flyttede tilbage til Brasilien og døde i 1892.

Albertos var således rig og uafhængig og kunne kaste sig over sine interesser. Han publicerede artikler og bøger om sine arbejder og blev ikke alene velkendt i Paris men i Europa og Amerika, hvor han modtag mange hædersbevisninger og bl.a. blev han inviteret til Det Hvide Hus af præsident Theodore Roosevelt.

Albertos Santos-Dumont er nationalhelt i Brasilien, hvor veje, pladser mm. er opkaldt efter ham. Hans fødeby, landsbyen Cabangu er vokset sammen med Santos Dumont, der tidligere hed Palmira. Cabangu Museum i Santos Dumont er indrettet i Albertos fødehjem.

Balloner og luftskibe

I 1897 tog Albertos undervisning hos professionelle ballonpiloter og i 1898 foretog han selv ballonopstigninger. Han begyndte også at medtage passagerer og selv at udvikle luftballoner – i alt 9 balloner blev det til.

Interessen for at kunne bestemme flyveretningen gjorde, at Albertos interesserede sig for luftskibe. Det var af den ustive type – altså en art ballon, man forsøgte at sætte motor på og styre. Han valgte at anvende kompressionsmotorer, fordi elmotorer var for tunge. Det første luftskib, Santos Dumont 1 var klar i 1898, men ved opstigninge 18. september knækkede det sammen – et problem, der blev arbejdet meget med ved ustive luftskibe.

I år 1900 blev der udlovet en pris på kr. 100.000 francs til den der først fløj fra Aéro-club de Frances grund rundt om Eiffeltårnet og tilbage på under 30 minutter. Det lykkedes for Albertos Santos-Dumont den 19. september 1901 med luftskibet Santos Dumont 6. Pengepræmien fordelte han til sit mandskab og til velgørenhed i Paris. Begivenheden gjorde Albertos kendt i hele verden og bestyrkede hans omgangskreds blandt de rige og kendte.

Flyvemaskiner

Albertos fortsatte med at producere luftskibe, hvoraf flere blev leveret til andre piloter og samtidig dukkede ønsket om at flyve med tungere end luften fartøjer. Efter flere forsøg, lykkedes det Albertos Santos-Dumont med et biplan kaldet 14-bis den 23. oktober 1906 at flyve 60 m, hvilket er den første officielt anerkendte motorflyvning i Europa. Den 12. november 1906 fortog Albertos med samme biplan 4 flyvninger, hvor den sidste var 220 m og varede 21 sekunder.

Men Albertos fortsatte med at udvikle sine flyvemaskiner og i 1909 havde han Demoiselle 20 klar. Det var den sidste Albertos Santos- Dumont udviklede, og den blev meget populær, måske også fordi Albertos frigav tegningerne, så andre kunne bygge maskinen. Den blev i vide kredse bedømt som verdens bedste flyvemaskine på den tid. I forbindelse med filmen Those Macnificent Men in Their Flying Machines fra 1965 byggede man en kopi af en Demoiselle 20.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig