Aksel Jørgensen

Faktaboks

Aksel Jørgensen

Karl Aksel Jørgensen

født:
3. februar 1883
død:
9. juni 1957

Fra serien over Holger Drachmanns liv, som Aksel Jørgensen arbejdede på 1909-14, ses her maleriet Den farende Sanger synger i Krohaven. Billedet, der er fra 1911, findes på Lorry (tidl. Drachmann Kroen), Frederiksberg.

.

Aksel Jørgensen var en dansk maler og grafiker. Aksel Jørgensen blev malersvend i 1901 og var, bortset fra kort tids tegneundervisning, selvlært som kunstner. Han vakte omkring 1906-1907 opmærksomhed ved sine skildringer af prostitutionens og den sociale fornedrelses kvarterer i det indre København, der i realistisk opfattelse dokumenterede de nedrivningsdømte bygninger og deres indbyggere. Sammen med bl.a. Storm P. skabte han tidsskriftet Gnisten (1907-1908), hvortil han bidrog med tegninger af samfundets udstødte; for bl.a. tegningen Prostitution modtog han i 1941 Thorvaldsens Medalje.

I 1908 udstillede Aksel Jørgensen for første gang sine grafiske arbejder, heriblandt en lille serie, siden berømte træsnit til en række socialrealistiske fortællinger af Jens Pedersen (1870-1921) med titlen Hjerter (1909). Det er groft snittede billeder og stiliserede motiver i brutale sort-hvide kontraster; kongeniale med forfatterens sociale engagement og tidsånden omkring Systemskiftet. Men også revolutionerende i dansk illustrationskunst, som i det meste af 1800-tallet havde set billedkunstnernes bogtrykte arbejder reproduceret i xylografi. Med Aksel Jørgensens træsnit, trykt direkte med den skårne plade, fik kunstnernes originale arbejder igen indpas i dansk illustrationskunst.

I perioden 1909-1914 arbejdede Aksel Jørgensen på en stor billedserie med temaer fra Holger Drachmanns liv og digtning til Drachmann Kroen (Lorry) på Frederiksberg. Hans maleriske talent, der også kom til udtryk i portrætter og skildringer af byens forstæder, blev påskønnet af bl.a. kunstsamleren Chr. Tetzen-Lund, der erhvervede og bestilte en stor gruppe arbejder; udtryksformen var præget af både Rembrandt og impressionisterne.

I perioden 1920-1953 var Jørgensen professor ved Kunstakademiet, hvor han afgørende prægede flere generationer af danske kunstnere og tog initiativet til oprettelse af en Grafisk Skole, der blev hjemsted for 1900-tallets bedste danske grafikere, heriblandt Sigurd Vasegaard, Jane Muus og Palle Nielsen. Han udførte tillige et folkeligt pædagogisk arbejde ved bl.a. foredrags- og skribentvirksomhed og med vandreudstillinger til danske skoler.

Jørgensen disciplinerede efter 1920 sit maleri mere og mere, forbandt klassiske kompositions- og perspektivlove med et nøje naturstudium og undersøgte tillige farvens virkninger i rummet og på genstandene i opstillinger og figurbilleder. Desuden påtog han sig en lang række portrætopgaver, fx den socialdemokratiske politiker F.J. Borgbjerg (1949, Folketinget). I 1935 blev han medlem af Den Frie Udstilling.

Jørgensens grafiske værk har haft betydning for dansk grafiks udvikling. I 1920'erne arbejdede han på store træsnit til værket Nordens Guder, udgivet 1928, og han udførte tillige ætsninger og litografier; blandt motiverne er proletarskildringer, portrætter og selvportrætter. Han har skrevet om grafikkens teknikker og historie i Den sort-hvide kunst (udgivet i 1966) og om kunst i Gnisten og ilden (udgivet i 1997). Og i 1989 udkom Aksel Jørgensen. Det grafiske værk. En fortegnelse ved Lars Kærulf Møller.

Læs mere i Dansk Biografisk Leksikon

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig