Isens hovedstilstandslinje danner også en markant struktur i kommunens kulturlandskab. Øst for højderyggen er kulturlandskabet præget af store gamle landsbyer, der før udskiftningen havde tovangsbrug.
På den nordlige halvø Løjt Land blev fællesskabet allerede gradvist ophævet i 1500-t., bønderne mageskiftede jordene mellem sig, så en stor del af agerjorden var i individuel særdrift til hver gård før 1700. I 1600-t. gik det hårdt ud over skovene i hele Sønderjylland, således at de nye udskiftede og delvis også udflyttede bønder fik strenge ordrer om at plante deres markskel til med levende hegn af løvtræ; det samme skulle ske langs vejene. På Løjt Land har dette givet sig udslag i et særpræget kulturlandskab, der med et tysk udtryk kaldes for et Knicklandschaft. Det skyldes, at bønderne knækkede grenene af træerne, når de havde nået en vis størrelse, for at bruge dem til brændsel eller gærder, og derved blev hegnene meget tætte og ligner høje hække. Halvøen var i 1700-1800-t. desuden præget af søfarten med udgangspunkt i Aabenraa, og her findes stadig de karakteristiske velbyggede kaptajnsgårde med dobbelthuse tæt ved hinanden, idet det var skik, at den ældste søn overtog gården, mens den næstældste blev kaptajn og boede med sin familie i nabohuset, når han var hjemme. Også på øen Kalvø i Genner Bugt er der maleriske vidnesbyrd om egnens maritime fortid.
På hedesletten vest for højderyggen var landsbyerne meget mindre, og der var mange enkeltliggende gårde. Agerbruget blev drevet som græsmarksbrug uden indhegnede marker, og der var stor vægt på kvægavl især opdrætning af stude.
Lige vest for israndslinjen, hvor landskabet er jævnt og åerne små og lette at komme over, har der siden bronzealderen (og måske endnu tidligere) gået en hovedfærdselsåre: oksevejen eller Hærvejen, som blev brugt til begge formål. Studene kom mellem 1450 og 1864 især om foråret fra store kvægmarkeder i Kolding og Ribe eller blev sejlet fra Assens til Haderslev og blev drevet ad oksevejen til Bov, hvor der allerede i 1500-t. var en toldgrænse, for siden at ende ved det store kvægmarked i Wedel ved Elben. Langs med vejen blev der oprettet en lang række kroer især i forbindelse med broer over åerne. Et godt eksempel er Rødekro, der blev opført ved broen Rødebro over Rødå i senmiddelalderen, og som senere udvikledes som stationsby.
Langs med Hærvejen findes talrige mindesmærker om trafikken igennem tiderne, bl.a. Immervad Bro, Urnehoved samt forsvarsanlæggene Olgerdiget og Æ Wold, der begge er opført ca. 278 e.Kr.
Kliplev Kirke i landsbyen Kliplev lige ved Hærvejen var i middelalderen en berømt valfartskirke og er stadigvæk seværdig. Den er præget af de adelige naboer mod øst, slægten Ahlefeldt på Søgård, der i lange perioder var hertugdømmet Slesvigs største gods.
Det område, som den nye kommune dækker, har før 1970 altid været et samlet forvaltningsdistrikt: Aabenraa Len eller Amt. Fra 1490 til 1544 tilhørte det kongen. Ved arvedelingen i 1544 kom det under hertugen på Gottorp, men vendte i 1713 tilbage til kronen. De helt dominerende godsejere i området var Ahlefeldterne, som imidlertid i 1725 gik fallit, og Søgård blev splittet mellem mange nye godsejere.
Kommentarer
Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.