AVE er et datterselskab under det spanske jernbaneselskab, RENFE (Red Nacional de los Ferrocariles Españoles). AVE driver højhastighedstrafik (300 km/h) på den 471 km lange, normalsporede strækning mellem Madrid (Atocha) over Córdoba til Sevilla. Den blev bygget i forbindelse med verdensudstillingen EXPO 92 og var den første højhastighedsbane i Spanien.
Faktaboks
- Etymologi
-
Selskabets navn er en forkortelse for Alto Velocidad Española, der på spansk betyder 'spansk højhastighed'.
Banen har normal sporvidde (1435 mm). Det rullende materiel er et modificeret TGV-tog med en maks. hastighed på ca. 270 km/h. Togsættet består af to lokomotiver og otte vogne med en toglængde på 200 m og 329 siddepladser.
Senere er der er også bygget AVE-højhastighedsbaner fra Madrid (Atocha) til Zaragoza og videre til Barcelona. Det rullende materiel er det tyske højhastighedstog ICE3, der kører med en maks. hastighed på 300 km/h.
Fra Barcelona bygges videre over Figueras med tilslutning til det franske højhastighedsnet i Perpignan. Denne strækning ventes klar til drift i 2012. Der er også etableret højhastighedsdrift fra Madrid (Atocha) over Zaragoza til Huesca og fra Madrid (Atocha) til Málaga over Córdoba (Nye banestrækninger er Zaragoza-Huesca og Córdoba-Málaga) samt fra Madrid (Chamatin) over Segovia til Valladolid.
Det er planlagt, at alle større byer i Spanien skal være tilsluttet højhastighedsnettet i 2020. Der er eksempelvis planlagt højhastighedsbaner Madrid-Valencia-Alicante, Madrid-Bilbao-Bordeaux og Madrid-Porto-Lissabon. Nye højhastighedsstrækninger anlægges med normal sporvidde i modsætning til det i Spanien almindeligt anvendte bredspor (1668 mm).
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.