”Belt and Road”-initiativet gennemføres via et tæt samarbejde mellem Kinas politiske ledelse, Kinas banker og Kinas statsejede virksomheder. Projekterne i initiativet drejer sig bl.a. om etablering af energiinfrastruktur (f.eks. gasledninger), transportinfrastruktur (f.eks. veje og jernbaner) og ejendomsfaciliteter (f.eks. køb og opgradering af havne).
Udover, at projekterne under ”Belt and Road”-initiativet sikrer Kina en bedre infrastruktur med hensyn til samhandel med omverdenen, sikrer det også arbejde til Kinas store statsejede virksomheder. Kinas regering udliciterer ikke ret mange af opgaverne under ”Belt and Road”-initiativet til andre landes virksomheder. I stedet gennemføres de som hovedregel af statsejede kinesiske virksomheder og kinesiske arbejdere, som udstationeres i kortere eller længere tid.
Langt de fleste store kinesiske infrastrukturprojekter gennemføres i Afrika syd for Sahara. Kina er den vigtigste investor i dette område af verden. I perioden fra 2005 til og med 2019 havde Kina 155 bygge- og infrastrukturprojekter i Afrika syd for Sahara til en værdi af cirka 95 milliarder dollar. I Vestasien var der 82 projekter til en værdi af 43 milliarder dollar, i Mellemøsten og Nordafrika 62 projekter til en værdi af 37 milliarder dollar, i Østasien 77 projekter til 35 milliarder dollar og i Europa 30 projekter til 15 milliarder dollar. En analyse i 2019 viste, at ”Belt and Road”-initiativet vil øge verdens bruttonationalprodukt med 7,1 billioner dollar per år fra 2040. Den slags beregninger er naturligvis meget usikre, men det korte af det lange er, at initiativet får stor betydning for verdensøkonomien.
Kommentarer (2)
skrev Peter Ole Kvint
Her mangler der noget om modstanden imod ”Belt and Road”-initiativet. USA har brugt mindst 800 millioner US dollars i en kampagne imod initiativet.
svarede Jacob Mollerup
Tak for din kommentar som den fagansvarlige vil tage stilling til, når artiklen opdateres.
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.